Monday, April 19, 2010

کنسرت خیریه ابی زیر سایه خاکسترهای آتشفشانی

 

ابی - عکس از سعید جودت

سالن 150 ساله رویال آلبرت هال لندن، یکی از سالنهای مطرح اجرای موسیقی در بریتانیا و جهان است. سالنی که بعد از انقلاب ایران محل برگزاری اولین کنسرت بزرگ ایرانیان در اروپا بود و سه شنبه شب بار دیگر میزبان خواننده ای ایرانی خواهد بود.

این بار در این سالن در روز سه شنبه 20 آوریل (31 فروردین) کنسرت خیریه ابی به نفع مبتلایان به بیماری ام اس با ارکستری از سازهای کلاسیک در بخش اول و سازهای الکترونیک در بخش دوم برگزار خواهد شد؛ کنسرتی که نتیجه ماهها برنامه ریزی و چکیده ای از سی و پنج سال فعالیت ابی در ضبط آلبوم و کنسرت است.

دو سال پیش خانواده ای ایرانی در لندن به فکر برگزاری کنسرت خیریه ای برای مبتلایان به بیماری ام اس افتادند. بیماری ای که به تدریج می تواند بدن مبتلایان را فلج کند و سیستم عصب داخلی شان را مختل کند.

بزرگترین مرکز ام اس در بریتانیا MS society و بنیاد محمد صالحی به کمک این خانواده در برگزاری کنسرت خیریه آمدند و امیدوارند که بعد از سه شنبه شب توجه ایرانیان به این بیماری بیش از پیش جلب شود و برای تحقیق و پیشگری از آن، به موسسات یاری دهند.

اما مصیبتهای آسمانی هفته اخیر (خاکسترهای آتشفشانی ایسلند) باعث نگرانی کسانی شد که بلیت خود را از ماه ها قبل خریده بودند. شایعه لغو کنسرت از یک طرف و انتظار ابی در اروپا برای رسیدن به خاک بریتانیا از طرف دیگر، یکشنبه به پایان رسید. ابی در کنار یکی از قنادی های معروف لندن با دوستداران خود دیدار کرد و بلیت های کنسرت را به رسم یادگار امضا کرد.

با این حال "آندو" رهبر ارکستر به دلیل لغو شدن سفرهای هوایی به اروپا نتوانست برای این کنسرت از لس آنجلس به لندن بیاید و به جای او رهبر ارکستر جدیدی از طرف خود سالن آلبرت هال انتخاب شده است.

ابی در ساعات باقی مانده تا شروع کنسرت در حال تمرین با ارکستر سازهای کلاسیک و گروه همیشگی خود که از آلمان آمده اند، است.

این کنسرت از ماه ها قبل توجه مطبوعات داخلی بریتانیا را به خود جلب کرده و در برنامه های رادیویی و تلویزیونی (به زبان انگلیسی) با ابی گفتگو شده است.

تلویزیون بخش فارسی بی بی سی از این کنسرت متفاوت ابی در لندن، فیلمبرداری خواهد کرد و در هفته های آینده در بخش برنامه های موسیقی که جمعه شبها پخش می شود، نشان داده می شود.

سپاهان در آستانه قهرمانی قرار گرفت

 

عکس آرشیوی از یک بازی سپاهان

نتایج روز پایانی هفته سی و یکم لیگ برتر به سود سپاهان اصفهان رقم خورد. این تیم با دو گل راه آهن را برد و با شکست 1 بر 0 ذوب آهن مقابل استقلال، در آستانه قهرمانی لیگ نهم قرار گرفت.

اکنون سپاهان با 8 امتیاز اختلاف در صدر جدول لیگ برتر ایستاده است و اگر از سه بازی آینده خود تنها یک امتیاز بدست آورد، جام قهرمانی را بالای سر خواهد برد.

سپاهان این هفته در ورزشگاه فولادشهر اصفهان، راه آهن، تیم شانزدهم جدول را شکست داد و 62 امتیازی شد. در این مسابقه، عمادرضا در دقیقه 35 از روی نقطه پنالتی و ابراهیم توره در دقیقه 52 برای زردپوشان اصفهان گلزنی کردند.

امیر قلعه نویی، سرمربی سپاهان به دلیل اخراج در دیدار قبل مقابل استیل آذین، در این بازی روی نیمکت تیمش حضور نداشت. او پس از این پیروزی، قهرمانی سپاهان را قطعی ندانست و گفت که هنوز سه فینال حساس دیگر پیش روی تیم او قرار دارد.

سپاهان در سه هفته باقیمانده به ترتیب با ابومسلم، پیکان و پرسپولیس روبرو خواهد شد و به نظر نمی رسد کسب یک امتیاز از این سه مسابقه برای قلعه نویی و تیمش کار دشواری باشد.

پس از سپاهان، ذوب آهن اصفهان با وجود شکست 1 بر 0 این هفته برابر استقلال تهران با 54 امتیاز هنوز مکان دوم را دارد، اما شانس قهرمانی اش به حداقل رسیده است.

تیم منصور ابراهیم زاده فقط در صورتی جام قهرمانی را از همشهری صدرنشین خود می گیرد که هر سه بازی باقیمانده (برابر مقاومت سپاسی شیراز، فولاد خوزستان و ملوان انزلی ) را ببرد و البته سپاهان هم در هر سه دیدارش بازنده باشد.

استقلال با کسب 3 امتیاز بازی این هفته مقابل ذوب آهن 52 امتیازی شد. یک پله صعود کرد و رده سوم جدول را از پرسپولیس گرفت. تیم صمد مرفاوی پس از نتایج مطلوب در لیگ قهرمانان آسیا، با این پیروزی به حضور در فصل آینده لیگ قهرمانان امیدوارتر شد.

دیدار استقلال و ذوب آهن در ورزشگاه آزادی برگزار شد و تک گل آبی ها را سیاوش اکبرپور در دقیقه 40 از روی نقطه پنالتی زد. داور خطا روی فرهاد مجیدی، کاپیتان استقلال را خطای پنالتی اعلام کرد. اکبرپور ابتدا ضربه را گل كرد، اما به دليل ورود زود هنگام بازيكنان استقلال به محوطه جريمه گل مردود اعلام شد و اكبرپور در ضربه دوم گل برتری تیمش را ثبت کرد.

صمد مرفاوی پس از مسابقه با ابراز خوشحالی از این پیروزی از تیم ذوب آهن تمجید کرد و گفت: "بازی سختی برابر ذوب آهن داشتیم. به دليل انجام بازی‌های زياد در هفته های گذشته، خستگي در بازيكنان هر دو تیم مشهود بود، اما شرايط تيم ما بهتر از بود و در نهايت بازی را برديم."

منصورابراهیم زاده، سرمربی ذوب آهن نیز معتقد بود بازیکنانش در هفته های اخیر در لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان فشار بیشتری از تیم استقلال متحمل شده اند و درباره دلیل افت تیمش گفت: "افت تیم ما فوتبالی نیست. افت تیم ما بدنی است و ناشی از فشارهایی است که به بازیکنان وارد شده است. بازیکنان ما دچار فوتبالزدگی شده‌اند."

در جدول رده بندی، پس از سپاهان (62 امتیاز)، ذوب آهن (54 امتیاز) و استقلال (52 امتیاز)، پرسپولیس با 51 امتیاز و استیل آذین با 49 امتیاز چهارم و پنجم هستند.

تیم های راه آهن و ابومسلم نیز با 28 امتیاز در انتهای جدول و در آستانه سقوط به دسته پایین تر قرار دارند.

خبرهای ورزشی – دوشنبه ۳۰ فروردین

 

لیورپول

لیورپول با پیروزی بر وستهم به رده ششم جدول بازگشت

در هفته سی و پنجم لیگ برتر فوتبال انگلستان، لیورپول در خانه ۳ بر ۰ وستهم را شکست داد و به رده ششم جدول رده بندی رسید.

لیورپول ابتدا در دقایق ۱۹ و ۲۹ توسط بنایون و انگوگ به گل رسید و سومین گل بازی هم در دقیقه ۵۹ با پای دروازه بان وستهم درون دروازه رفت.

اگر چه لیورپول با این پیروزی به رده ششم جدول بازگشت، اما تیم های تاتنهام و منچستر سیتی، با یک بازی کمتر، بالاتر از این تیم ایستاده اند و شانس بیشتری برای کسب رتبه چهارم و حضور در فصل آینده لیگ قهرمانان اروپا دارند.

وستهم با این باخت در رده هفدهم ماند و خطر سقوط به دسته پایین تر همچنان این تیم را تهدید می کند. وستهم چهل و هفت سال است که در ورزشگاه آنفیلد نتوانسته لیورپول را شکست دهد.

پپ گواردیولا: خوب شد اینتر زسکامسکو را برد

پپ گواردیولا، سرمربی بارسلونا در آستانه دیدار رفت با اینترمیلان در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا می گوید نگران سفر طولانی مدت تیمش به ایتالیا است.

بارسلونا به دلیل فعالیت آتشفشانی در ایسلند و لغو پروازهای اروپایی با اتوبوس به میلان سفر کرده است و سه شنبه شب در ورزشگاه سن سیرو با اینترمیلان روبرو می شود. گواردیولا گفته است: "سفر چهارده ساعته با اتوبوس برای انجام مسابقه، آن هم به فاصله سه روز از بازی در لیگ اسپانیا، وضعیت ایده آلی برای ما نیست."

سرمربی بارسلونا ادامه داد: "خوشبختانه اینتر در دور قبل زسکا مسکو را برد، وگرنه مجبور بودیم تا مسکو با اتوبوس برویم."

گواردیولا همچنین تاکید کرد که تیمش توقف این هفته مقابل اسپانیول در لالیگا را فراموش کرده است و افزود: "اینتر با بازیکنانی که دارد، می توانند به هر روشی سرمربی بخواهد بازی کنند. من نمی دانم با چه اینتری روبرو خواهیم شد، ما فقط می خواهیم بر بازی خودمان تمرکز کنیم."

یوفا: لیگ اروپا برگزار می شود

اتحادیه فوتبال اروپا، یوفا، اعلام کرد با وجود لغو پروازهای اروپایی، دیدارهای نیمه نهایی لیگ اروپا مطابق برنامه برگزار خواهند شد.

بر اساس تقویم این مسابقات قرار است پنجشنبه این هفته تیم های لیورپول و آتلتیکو مادرید در شهر مادرید و همچنین فولام و هامبورگ در شهر هامبورگ، دیدارهای رفت مرحله نیمه نهایی را برگزار کنند. اما لغو پروازها به دلیل فعالیت آتشفشانی در ایسلند تردیدهایی را در مورد امکان برگزاری این دو دیدار به وجود آورده بود.

در بیانیه یوفا آمده است که با وجود تعطیلی فرودگاه ها، این بازی ها طبق برنامه برگزار می شود و در بیست و چهار ساعت آینده، اطلاعات دقیق درباره راه های ممکن برای سفر تیم های انگلیسی به مادرید و هامبورگ اعلام خواهد شد.

در صورتی که امکان سفر هوایی برای تیم لیورپول میسر نشود، این تیم امشب با قطار به بوردوی فرانسه خواهد رفت و از آنجا با هواپیما به مادرید پرواز می کند.

روی هاجسون، سرمربی تیم فولام نیز در تلاش است تا حد ممکن از سفر زمینی برای رسیدن به هامبورگ اجتباب کند. او گفته است که این سفر هزار و هشتصد کیلومتری هم برای تیم او و هم برای ۲۵۰۰ طرفدار این تیم که برای تماشای بازی بلیط خریده اند، مایه تاسف است.

لیگ برتر ایران

افشین پیروانی

افشین پیروانی مربی گری در تیم ملی و پرسپولیس را هم تجربه کرده است

به فاصله سه هفته مانده به پایان لیگ برتر، حمید استیلی از سرمربیگری استیل آذین برکنار شد و افشین پیروانی هدایت این تیم را بر عهده گرفت.

به نوشته سایت باشگاه استیل آذین، مصطفی آجرلو، مدیرعامل این باشگاه در این مورد گفته است: "پس از تساوی مقابل ابومسلم که با یک بازی ضعیف همراه بود و همچنین حذف از رقابت های جام حذفی، اعضای هیئت مدیره تصمیم به قطع همکاری با آقای استیلی و انتخاب آقای پیروانی به عنوان سرمربی گرفتند."

استیل آذین در هفته سی و یکم برابر ابومسلم، تیم هفدهم جدول بدون گل در خانه متوقف شد.

این تیم در اولین فصل حضور خود در لیگ برتر با حمید استیلی ۱۳ برد، ۱۰ تساوی و ۸ باخت داشته است و اکنون با ۴۹ امتیاز در رده پنجم جدول قرار دارد.

بارسلونا با اتوبوس به ایتالیا رفت

به دنبال فعالیت آتشفشانی در ایسلند و لغو پروازهای اروپایی، تیم بارسلونای اسپانیا با اتوبوس به ایتالیا سفر کرد.

بارسلونا سه شنبه شب در دور نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا در ورزشگاه سن سیرو با اینترمیلان دیدار می کند و تعطیلی فرودگاه های شمال ایتالیا سبب شده است این تیم با اتوبوس راهی میلان شود.

گواردیولا و تیمش یکشنبه شب را در شهر کن فرانسه سپری کردند و امروز (دوشنبه) به سفر زمینی خود ادامه می دهند.

باشگاه بارسلونا به هوادارانش هم پیشنهاد کرده است از راه های زمینی خود را به میلان برسانند.

رئال به یک امتیازی بارسلونا رسید

پس از توقف بارسلونا مقابل اسپانیول در هفته سی و سوم لالیگا، رئال مادرید با پیروزی برابر مهمان خود، والنسیا به یک امتیازی بارسلونای صدرنشین رسید.

رئال مادرید با دو گل گونسالو ایگواین و کریستیانو رونالدو در دقایق ۲۵ و ۷۸ تیم سوم جدول را شکست داد و به فاصله یک هفته تا پایان فصل، همچنان بارسلونا را تعقیب می کند.

اکنون بارسلونا با ۸۴ امتیاز در مکان اول است و رئال مادرید (۸۳ امتیاز)، والنسیا (۵۹ امتیاز) و سویا (۵۴ امتیاز) در رده های بعد قرار دارند

سایر بازی ها:

مالاگا ۰ - وایادولید ۰

تنریف ۳ - ختافه ۲

خه رس ۲ - راسینگ سانتاندر ۲

دپورتیوو لاکرونیا ۰ - آلمریا ۰

اتلتیک بیلبائو ۰ - ساراگوسا ۰

لیورپول تورس را از دست داد

تورس به احتمال زیاد به جام جهانی می رسد

فرناندو تورس، مهاجم اسپانیایی لیورپول به دلیل مصدومیت ادامه بازی های لیگ برتر انگلستان را از دست داد، اما می تواند در جام جهانی تیم ملی اسپانیا را همراهی کند.

این بازیکن ۲۶ ساله یکشنبه شب زانوی راست خود را به تیغ جراحی سپرد و به گفته سخنگوی باشگاه لیورپول ۶ هفته از فوتبال دور خواهد بود.

به این ترتیب، تورس در ۴ دیدار پایانی لیورپول در لیگ برتر حضور ندارد و همچنین شانس رویارویی با تیم سابق خود، اتلتیکو مادرید را هم در مرحله نیمه نهایی لیگ اروپا از دست داده است.

لیورپول اکنون در مکان هفتم جدول لیگ برتر قرار دارد و روز پنجشنبه ۲ اردیبهشت (۲۲ آوریل) در دور نیمه نهایی لیگ اروپا با اتلتیکو مادرید دیدار می کند.

تورس این فصل با وجود مصدومیت های متعدد ۲۲ گل برای لیورپول زده است.

کادرفنی تیم ملی شنا استعفا کرد

کادر فنی تیم ملی شنای ایران در اعتراض به وضعیت نامناسب فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو از سمت خود استعفا کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در نامه استعفای مربیان تیم ملی بی برنامگی فدراسیون و تکروی سرپرست آن از دلایل این کناره گیری جمعی عنوان شده است.

بهزاد مهدی خبازیان، سرمربی و خشایار حضرتی، محسن سمیع زاده و پیروز افتخار معنوی، مربیان مستعفی تیم ملی شنای ایران هستند که پس از ۵ سال از سمت خود کناره گیری کردند.

لیگ حرفه‌ای بسکتبال آمریکا

در دور نخست مرحله پلی آف لیگ حرفه ای بسکتبال آمریکا، لس آنجلس لیکرز، صدرنشین کنفرانس غرب ۸۷ بر ۷۹ برابر اوکلاهما، تیم هشتم این کنفرانس به برتری رسید. دالاس ماوریکس ۱۰۰ به ۹۴ سن آنتونیو اسپرز را پشت سر گذاشت و پورتلند بلیزرز ۱۰۵ بر ۱۰۰ مقابل فینیکس سانز پیروز شد.

در کنفرانس شرق هم اورلاندو مجیک، تیم دوم این کنفرانس ۹۸ به ۸۹، شارلوت باب کتس را شکست داد.

تویوتا موافقت کرد ۱۶/۴ میلیون دلار جریمه بدهد

 

تویوتا

هشت میلیون خودروی تویوتا در سراسر جهان فراخوانده شده است

شرکت خودروسازی تویوتا بدلیل آنکه دولت آمریکا را از مشکلات مربوط به پدال گاز محصولات خود مطلع نکرده حاضر شده است ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار جریمه بدهد.

این شرکت میلیونها خودرو را پس از آنکه گزارش هایی درباره گیر کردن پدال گاز آن به کفی زیر پای راننده منتشر شد فراخواند.

این بیشترین جریمه ای است که تاکنون به وزارت ترابری آمریکا پرداخت شده است.

مشکل پدال گاز تویوتا موجب شد این شرکت در ژانویه گذشته وادار به فراخواندن ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو در آمریکا شود.

شرکت تویوتا حدود هشت میلیون خودرو را را در سراسر جهان برای تعمیر پدال گاز آنها فراخواند.

ری لاهود وزیر ترابری آمریکا با انتشار بیانیه ای گفت: "خشنودم که تویوتا مسئولیت نقض تعهدات قانونیش و عدم اعلام سریع عیوب (محصولات خود) را پذیرفته است."

"تویوتا با کوتاهی در اعلام مشکل ایمنی شناخته شده، قانون را زیر پا گذاشته و مصرف کنندگان را به خطر انداخته است."

تویوتا روز دوشنبه نیز اعلام کرد خودروهای مدل ۲۰۱۰ لگزوس جی اکس ۴۶۰ را بدلیل احتمال معلق خوردن فرا می خواند.

از دسامبر گذشته تاکنون بیش از ۹۴۰۰ لگزوس مدل یاد شده به فروش رفته است.

شماری کشته و مجروح در حمله ای انتحاری در پیشاور پاکستان

 

مدرسه

انفجار در نزدیکی مدرسه ای در شهر پیشاور سبب کشته شدن یک کودک و زخمی شدن تعدادی از دانش آموزان شد

پلیس پاکستان می گوید انفجار یک بمب گذار انتحاری در یک بازار شلوغ در شمال غرب شهر پیشاور پاکستان سبب مرگ حداقل ۲۳ نفر شده است.

این حمله انتحاری، بعد ازظهر روز دوشنبه ۱۹ آوریل (۳۰ فروردین) زمانی در بازار مرکز شهر پیشاور اتفاق افتاد، که همزمان تظاهراتی در این شهر در اعتراض به قطعی های مکرر برق برگزار شده بود.

این تظاهرات به دعوت حزب جماعت اسلامی پاکستان و در اعتراض به افزایش تورم و قطعی های مکرر برق برگزار شده بود.

یکی از افسر های عالی رتبه پلیس پیشاور در اثر این انفجار کشته شد.

گفته می شود، در میان کشته شدگان، تعدادی از نیرو های پلیس و شرکت کنندگان در تظاهرات دیده می شود .

کمی پیشتر، صبح دوشنبه، انفجار دیگری در نزدیکی مدرسه شهر باعث مرگ یک پسر و زخمی شدن تعداد دیگری از دانش آموزان شد.

اگر چه که هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است اما علیم مقبول، خبرنگار بی بی سی در اسلام آباد می گوید که احتمالا این حمله کار طالبان بوده است.

یک روز پیشتر نیز، انفجار بمبی که در یک کامیون جاسازی شده بود در شهر کوهات در شمال غرب پاکستان، موجب کشته شدن هفت نفر از جمله یک کودک شد.

در این حمله، بمبگذار انتحاری کامیون حاوی مواد منفجره را به دیوار یک ایستگاه پلیس کوبید.

در اثر تشدید حمله های اخیر ارتش پاکستان، نیروهای ستیزه جو در منطقه شمال غربی پاکستان به شدت تحت فشار قرار دارند.

علیم مقبول، در این باره می گوید که با وجودی که این نیرو ها به شدت صدمه دیده اند اما هنوز توانایی چنین حمله هایی را دارند.

از پاییز گذشته که ارتش پاکستان حمله گستره به مواضع طالبان در شمال این کشور را آغاز کرد، صدها نفر در اثر حمله های این گروه کشته شده اند.

نا آرامی و ناامنی در مناطق شمال غربی پاکستان عمدتا به خشونت ها در مناطق قبیله ای نیمه خودمختار این منطقه ارتباط دارد.

 

وزارت ارشاد سیاست های جدید سینمایی را اعلام کرد

 

جواد شمقدری

جواد شمقدری این سیاست ها را قابل اصلاح دانست

جواد شمقدری معاون امور سینمایی وزارت ارشاد روز دوشنبه سیاست های تازه سینمایی از جمله تلاش برای "استاندارد سازی" سینمای ایران که شامل دسته بندی تهیه کنندگان در چهار گروه خواهد بود را اعلام کرده است.

به گفته این مقام ایرانی این سیاست ها که به صورت دفترچه ای در اختیار سینماگران قرار گرفت نهایی نیست و او در انتظار شنیدن نظر سینماگران طی ده روز آینده برای اصلاح احتمالی آن است.

او که در حضور جمعی از سینماگرانی که به وزارت ارشاد دعوت شده بودند سخن می گفت، از سینماگران خواست طوری فیلم بسازند که دین خواهی و اخلاق گرایی را تقویت کند.

آقای شمقدری همچنین به سینماگران گفت به مفاهیم قرآنی توجه کنند و فطرت و اهل بیت را دریابند. مهدویت، فرهنگ و تمدن ایران اسلامی، تاریخ اسلام و تاریخ معاصر، جنگ نرم، رویارویی استکبار با ایران و مقاومت اسلامی و دفاع مقدس از دیگر مسائلی است که او خواستار توجه به آنها شد.

او گفت از پیشنهاد و انتقادها استقبال می کند و به همین دلیل اخیرا دیداری با جامعه مدرسین حوزه علمیه قم داشته و قرار است هفته آینده در دیداری دیگر "نکات لازم را در خصوص سینمای ایران" به آنها بگوید تا "در نهایت به هدف مورد نظر برسیم."

آقای شمقدری در مورد صدور پروانه ساخت فیلم گفت: "این گذرگاهی است که همه باید از آن رد شویم و مانند شب اول قبر است."

او گفت: "یاد بگیریم ملت و کشور آرمان های بلندی دارد و با آن گام های بلند همراه شویم که این در سینما کم است و باید دغدغه ما دغدغه های این ملت بزرگ باشد."

آقای شمقدری گفت معاونت وزارت ارشاد می خواهد همه هم و غم خود را صرف "ساماندهی" سینمای کشور کند و در همین راستا اعلام کرد وزارت ارشاد امسال قصد "استانداردسازی" سینما را دارد.

او گفت: "در رابطه با فیلم استاندارد کار زیادی داریم و در حوزه استانداردسازی، تهیه کنندگان را در چهار گروه دسته بندی خواهیم کرد و کسانی که آثارشان در گروه یک باشد در سال سه فیلم می توانند تهیه کنند، گروه دوم دو فیلم، گروه سه یک فیلم و گروه چهار اجازه ساخت فیلم نخواهند داشت و اگر دوباره در رده چهارم قرار گیرند پروانه تهیه کنندگی شان حذف خواهد شد. این روند در راستایی است که گروهی فکر می کنند سهم ویژه ای دارند."

اما آقای شمقدری نگفت که وزارت ارشد بر چه اساسی تهیه کنندگان را دسته بندی خواهد کرد.

او همچنین اعلام کرد که که با توجه به "انبوه" بودن شمار سینماگران، وزارت ارشاد مجبور است یک "ظرفیت اکران" به وجود آورد.

او گفت: "تصمیم گرفتیم پروانه های نمایش را به سینمای اکران و غیراکران تقسیم بندی کنیم و 50 فیلم را برای اکران در نظر بگیریم و سایر فیلم ها را سینمای غیراکران که برای آن سقف نگذاشته ایم."

به علاوه او گفت که براساس سیاست تازه در حوزه سینمای اکران، دیگر تهیه کننده و کارگردان فیلم نمی توانند یکی باشند که این سیاست در سینمای غیراکران لحاظ نخواهد شد.

او در مورد سیاست تازه گفت: "این سیاست ها وحی منزل نیست و ده روز فرصت داریم تا نظرات را بشنویم و اگر نیاز است حک و اصلاح کنیم."

تردید آمریکا درباره 'مراکز اتمی جدید' ایران

 

آمریکا در پی تحریم سپاه پاسداران و نهادهای دولتی ایران است

رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید، گفته است موضع گیری های هسته ای مقام های جمهوری اسلامی معمولا با توانایی واقعی اتمی ایران مطابقت ندارد.

مجتبی ثمره هاشمی، دستیار ارشد محمود احمدی نژاد در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است: "سایت‌های جدیدی که بر اساس برنامه سازمان انرژی اتمی باید در سال جدید ساخته شوند مکان یابی شده ‌اند و مراحل ساخت این مراکز مرحله به مرحله در حال انجام است."

رابرت گیبز دوشنبه ۳۰ فروردین (۱۹ آوریل) در واکنش به این اظهارت، در کنفرانس خبری کاخ سفید گفت، موضع گیری های اتمی ایران معمولا با توانایی واقعی هسته ای این کشور همخوانی ندارد.

مشاور محمود احمدی نژاد گفته است: "شناسایی، مرزبندی عملیات طراحی و اجرایی سایت ‌های جدید هسته‌ای کشوردر حال پیگیری است و با دستور ریس جمهور عملیات ساخت آنها صورت می گیرد."

سخنگوی کاخ سفید گفت آمریکا خطر هسته ای ایران را جدی می گیرد. ایران برنامه اتمی خود را صلح آمیز می داند.

به گفته علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، هر کدام از مراکز اتمی جدید به لحاظ قدرت تولید، اما نه از لحاظ وسعت مکان، در حد و اندازه سایت غنی سازی نطنز خواهد بود و قرار است در آن ها از سانتریفوژهای جدیدی استفاده شود.

تحریم بنزین

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در مصاحبه با تلویزیون ای بی سی آمریکا خواهان تحریم بنزین وارداتی ایران شده است.

ایران دستگاه های غنی سازی اورانیوم جدیدی ساخته است

او دوشنبه تحریم بنزین را "فلج کننده" دانست و خواهان این شد که در صورت عدم موافقت شورای امنیت سازمان ملل متحد با آن، آمریکا و کشورهای متحد ایالات متحده از فروش بنزین به ایران جلوگیری کنند.

آمریکا بعید می داند که روسیه و چین در شورای امنیت با تحریم بنزین وارداتی ایران موافقت کنند.

پی جی کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، دوشنبه تاکید کرد ایالات متحده در پی تحریم هایی که بطور "غیرمتناسب" بر زندگی مردم ایران اثر منفی بگذارد نیست.

او درباره تحریم بنزین یا صنایع نفت و گاز ایران صحبتی نکرد. دولت آمریکا بر تحریم سپاه پاسداران و نهادهای دولتی ایران تاکید دارد.

ولی کنگره آمریکا در حال نهایی کردن مصوبه تحریمی گسترده ای است که بنزین وارداتی ایران را هدف قرار خواهد داد.

ایران می گوید تحریم ها و تهدیدهای خارجی خط مشی اتمی این کشور را تغییر نخواهد داد.

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، می گوید تهران برای مذاکره با کشورهای عضو شورای امنیت، به غیر از آمریکا، درباره طرح مبادله سوخت اتمی تلاش تازه ای را آغاز کرده است.

او گفته است: "به زودی ایران با ۱۴ عضو شورای امنیت برای مبادله سوخت به طور مستقیم وارد مذاکره می شود و با عضو پانزدهم هم به صورت غیرمستقیم مذاکره می کنیم."

گروه ۱+۵ (شامل آمریکا، روسیه، بریتانیا، چین، فرانسه و آلمان) سال گذشته به طور اصولی موفق به جلب توافق ایران با طرحی برای مبادله سوخت اتمی شد.

براساس آن طرح قرار بود ایران بیشتر اورانیوم غنی شده با غلظت کم خود را برای تبدیل به سوخت راکتور تحقیقاتی تهران به روسیه و فرانسه بفرستد.

اما دولت ایران بعد از مدت کوتاهی این طرح که مورد حمایت آژانس بین المللی انرژی اتمی است را رد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا دوشنبه گفت این طرح هنوز به قوت خود باقیست و ایران فرصت پذیرش آن را دارد.