Monday, April 19, 2010

تردید آمریکا درباره 'مراکز اتمی جدید' ایران

 

آمریکا در پی تحریم سپاه پاسداران و نهادهای دولتی ایران است

رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید، گفته است موضع گیری های هسته ای مقام های جمهوری اسلامی معمولا با توانایی واقعی اتمی ایران مطابقت ندارد.

مجتبی ثمره هاشمی، دستیار ارشد محمود احمدی نژاد در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است: "سایت‌های جدیدی که بر اساس برنامه سازمان انرژی اتمی باید در سال جدید ساخته شوند مکان یابی شده ‌اند و مراحل ساخت این مراکز مرحله به مرحله در حال انجام است."

رابرت گیبز دوشنبه ۳۰ فروردین (۱۹ آوریل) در واکنش به این اظهارت، در کنفرانس خبری کاخ سفید گفت، موضع گیری های اتمی ایران معمولا با توانایی واقعی هسته ای این کشور همخوانی ندارد.

مشاور محمود احمدی نژاد گفته است: "شناسایی، مرزبندی عملیات طراحی و اجرایی سایت ‌های جدید هسته‌ای کشوردر حال پیگیری است و با دستور ریس جمهور عملیات ساخت آنها صورت می گیرد."

سخنگوی کاخ سفید گفت آمریکا خطر هسته ای ایران را جدی می گیرد. ایران برنامه اتمی خود را صلح آمیز می داند.

به گفته علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، هر کدام از مراکز اتمی جدید به لحاظ قدرت تولید، اما نه از لحاظ وسعت مکان، در حد و اندازه سایت غنی سازی نطنز خواهد بود و قرار است در آن ها از سانتریفوژهای جدیدی استفاده شود.

تحریم بنزین

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در مصاحبه با تلویزیون ای بی سی آمریکا خواهان تحریم بنزین وارداتی ایران شده است.

ایران دستگاه های غنی سازی اورانیوم جدیدی ساخته است

او دوشنبه تحریم بنزین را "فلج کننده" دانست و خواهان این شد که در صورت عدم موافقت شورای امنیت سازمان ملل متحد با آن، آمریکا و کشورهای متحد ایالات متحده از فروش بنزین به ایران جلوگیری کنند.

آمریکا بعید می داند که روسیه و چین در شورای امنیت با تحریم بنزین وارداتی ایران موافقت کنند.

پی جی کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، دوشنبه تاکید کرد ایالات متحده در پی تحریم هایی که بطور "غیرمتناسب" بر زندگی مردم ایران اثر منفی بگذارد نیست.

او درباره تحریم بنزین یا صنایع نفت و گاز ایران صحبتی نکرد. دولت آمریکا بر تحریم سپاه پاسداران و نهادهای دولتی ایران تاکید دارد.

ولی کنگره آمریکا در حال نهایی کردن مصوبه تحریمی گسترده ای است که بنزین وارداتی ایران را هدف قرار خواهد داد.

ایران می گوید تحریم ها و تهدیدهای خارجی خط مشی اتمی این کشور را تغییر نخواهد داد.

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، می گوید تهران برای مذاکره با کشورهای عضو شورای امنیت، به غیر از آمریکا، درباره طرح مبادله سوخت اتمی تلاش تازه ای را آغاز کرده است.

او گفته است: "به زودی ایران با ۱۴ عضو شورای امنیت برای مبادله سوخت به طور مستقیم وارد مذاکره می شود و با عضو پانزدهم هم به صورت غیرمستقیم مذاکره می کنیم."

گروه ۱+۵ (شامل آمریکا، روسیه، بریتانیا، چین، فرانسه و آلمان) سال گذشته به طور اصولی موفق به جلب توافق ایران با طرحی برای مبادله سوخت اتمی شد.

براساس آن طرح قرار بود ایران بیشتر اورانیوم غنی شده با غلظت کم خود را برای تبدیل به سوخت راکتور تحقیقاتی تهران به روسیه و فرانسه بفرستد.

اما دولت ایران بعد از مدت کوتاهی این طرح که مورد حمایت آژانس بین المللی انرژی اتمی است را رد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا دوشنبه گفت این طرح هنوز به قوت خود باقیست و ایران فرصت پذیرش آن را دارد.

No comments:

Post a Comment