Monday, April 19, 2010

وزارت ارشاد سیاست های جدید سینمایی را اعلام کرد

 

جواد شمقدری

جواد شمقدری این سیاست ها را قابل اصلاح دانست

جواد شمقدری معاون امور سینمایی وزارت ارشاد روز دوشنبه سیاست های تازه سینمایی از جمله تلاش برای "استاندارد سازی" سینمای ایران که شامل دسته بندی تهیه کنندگان در چهار گروه خواهد بود را اعلام کرده است.

به گفته این مقام ایرانی این سیاست ها که به صورت دفترچه ای در اختیار سینماگران قرار گرفت نهایی نیست و او در انتظار شنیدن نظر سینماگران طی ده روز آینده برای اصلاح احتمالی آن است.

او که در حضور جمعی از سینماگرانی که به وزارت ارشاد دعوت شده بودند سخن می گفت، از سینماگران خواست طوری فیلم بسازند که دین خواهی و اخلاق گرایی را تقویت کند.

آقای شمقدری همچنین به سینماگران گفت به مفاهیم قرآنی توجه کنند و فطرت و اهل بیت را دریابند. مهدویت، فرهنگ و تمدن ایران اسلامی، تاریخ اسلام و تاریخ معاصر، جنگ نرم، رویارویی استکبار با ایران و مقاومت اسلامی و دفاع مقدس از دیگر مسائلی است که او خواستار توجه به آنها شد.

او گفت از پیشنهاد و انتقادها استقبال می کند و به همین دلیل اخیرا دیداری با جامعه مدرسین حوزه علمیه قم داشته و قرار است هفته آینده در دیداری دیگر "نکات لازم را در خصوص سینمای ایران" به آنها بگوید تا "در نهایت به هدف مورد نظر برسیم."

آقای شمقدری در مورد صدور پروانه ساخت فیلم گفت: "این گذرگاهی است که همه باید از آن رد شویم و مانند شب اول قبر است."

او گفت: "یاد بگیریم ملت و کشور آرمان های بلندی دارد و با آن گام های بلند همراه شویم که این در سینما کم است و باید دغدغه ما دغدغه های این ملت بزرگ باشد."

آقای شمقدری گفت معاونت وزارت ارشاد می خواهد همه هم و غم خود را صرف "ساماندهی" سینمای کشور کند و در همین راستا اعلام کرد وزارت ارشاد امسال قصد "استانداردسازی" سینما را دارد.

او گفت: "در رابطه با فیلم استاندارد کار زیادی داریم و در حوزه استانداردسازی، تهیه کنندگان را در چهار گروه دسته بندی خواهیم کرد و کسانی که آثارشان در گروه یک باشد در سال سه فیلم می توانند تهیه کنند، گروه دوم دو فیلم، گروه سه یک فیلم و گروه چهار اجازه ساخت فیلم نخواهند داشت و اگر دوباره در رده چهارم قرار گیرند پروانه تهیه کنندگی شان حذف خواهد شد. این روند در راستایی است که گروهی فکر می کنند سهم ویژه ای دارند."

اما آقای شمقدری نگفت که وزارت ارشد بر چه اساسی تهیه کنندگان را دسته بندی خواهد کرد.

او همچنین اعلام کرد که که با توجه به "انبوه" بودن شمار سینماگران، وزارت ارشاد مجبور است یک "ظرفیت اکران" به وجود آورد.

او گفت: "تصمیم گرفتیم پروانه های نمایش را به سینمای اکران و غیراکران تقسیم بندی کنیم و 50 فیلم را برای اکران در نظر بگیریم و سایر فیلم ها را سینمای غیراکران که برای آن سقف نگذاشته ایم."

به علاوه او گفت که براساس سیاست تازه در حوزه سینمای اکران، دیگر تهیه کننده و کارگردان فیلم نمی توانند یکی باشند که این سیاست در سینمای غیراکران لحاظ نخواهد شد.

او در مورد سیاست تازه گفت: "این سیاست ها وحی منزل نیست و ده روز فرصت داریم تا نظرات را بشنویم و اگر نیاز است حک و اصلاح کنیم."

No comments:

Post a Comment