Thursday, April 22, 2010

بایدن: اسرائیل به ایران حمله نمی کند

بایدن: اسرائیل به ایران حمله نمی کند

جو بایدن

جو بایدن به تازگی از اسرائیل دیدن کرده است

جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا می گوید او مطمئن است اسرائیل برنامه ای برای حمله به ایران ندارد.

آقای بایدن روز پنجشنبه گفت اسرائیل منتظر مشخص شدن نتیجه تلاش های دیپلماتیک برای متوقف کردن غنی سازی اورانیوم در ایران است.

جو بایدن همچنین پیشبینی کرد چین با آمریکا و قدرت های اروپایی در افزایش تحریم های ایران همراهی کند.

آقای بایدن در گفتگو با شبکه تلویزیونی ای بی سی گفت مقام های اسرائیلی پذیرفته اند که قدم بعدی در برابر ایران همان قدمی باشد که آمریکا به همراه قدرت های اروپایی و گروه ۱+۵ برداشته اند.

آقای بایدن گفت: "ما به اعمال فشار بر ایران ادامه خواهیم داد."

آمریکا در ماه های گذشته به خاطر عدم موافقت ایران با خواسته شورای امنیت برای توقف غنی سازی، تلاش خود را برای تشدید تحریم های این کشور افزایش داده است.

چین در ابتدا با گفتگو درباره افزایش تحریم های ایران مخالف بود ولی در هفته های گذشته در مذاکرات گروه ۱+۵ برای بررسی پیشنویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه ایران پیوسته است.

روسیه نیز افزایش تحریم های ایران را امکانپذیر دانسته است اما برزیل و ترکیه که از اعضای غیردائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد هستد با افزایش تحریم های این کشور مخالف هستند.

'تحریم شکننده'

به گفته جو بایدن به رغم مخالفت اولیه چین، این کشور با تحریم ایران موافقت خواهد کرد.

آقای بایدن گفت: "این نخستین بار است که همه جهان بر این موضوع متفق است که ایران پا را از حدود خود خارج گذاشته است... آنها (حکومت ایران) از هر زمان دیگری در برابر مردم خود و در منطقه منزوی تر هستند."

همزمان، مجلس نمایندگان آمریکا خواستار اعمال هر چه سریع تر تحریم های "شکننده" علیه ایران شده است.

این مجلس در روز پنجشنبه اعضای کمیته ای را انتخاب کرد که قرار است به همراه کمیته مشابهی از مجلس سنا طرح ممنوعیت صادرات بنزین به ایران را تهیه کند.

هر دو مجلس پیش از این طرح هایی را برای ممنوعیت صادرات بنزین به ایران تصویب کرده بودند و حال باید بر اساس این مصوبات طرحی مشترکی را برای تصویب به وسیله نمایندگان خود تهیه کنند تا به امضای باراک اوباما برسد.

مجلس نمایندگان خواستار تصویب این طرح تا پایان ماه مه است.

هاوارد برمن، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه ای اعلام وقت اعمال تحریم های شکننده علیه ایران با هدف پیشگیری از دستیابی این کشور به تسلیحات هسته ای فرارسیده است.

آقای برمن گفت ایران مدعی فعالیت های صلح آمیز هسته ای است، در حالی که فریبکاری های حکومت این کشور و فعالیت های غیرقابل توضیح آن در کنار ابراز نگرانی آژانس بین المللی انرژی اتمی بیانگر تلاش این کشور برای دستیابی به سلاح هسته ای است.

ایران بارها ادعای کشورهای غربی درباره نظامی بودن برنامه اتمی خود را رد کرده و می گوید فعالیت های هسته ای این کشور صلح آمیز است.

No comments:

Post a Comment